top of page

Vedlikehold

Gi sykkelen din fem minutter med kjærlighet hver uke, og sykkelen din viser deg fem år ekstra med kjærlighet tilbake!

 

Enkel vedlikehold kan øke levetiden på din sykkel eller elsykkel betraktelig. De gylne tre er vask, smøring og årlig service. I tillegg er det noen ting man kan huske på når man er ute å sykler som også kan bidra til økt levetid på sykkelen og mindre risiko for dyre reparasjoner. Klikk på ikonene til høyre for å orientere deg til de forskjellige punktene. 

Bøtte ikon mørk.png

Vask

Olje_ikon_mørk.png

Olje

Verktøy ikon mørk.png

Service

Sykkel_ikon_mørk.png

På sykkelen

Vask

Hvordan vaske sykkel

Den letteste måten å vedlikeholde en sykkel, er ved å vaske den. Holder man sykkelen ren og relativt fri for smuss og møkk, så er dét den enkelt handlingen som øker levetiden på en sykkel mest.

1. Spyl sykkelen ren med en hageslange. Dersom man bor midt i byen har man kanskje ikke alltid tilgang til en hageslange. Da kan dusjen gjøre nytten.  

2. Bland vann og lett såpe (zalo eller såpe beregnet for sykkel)  i en bøtte. Bruk klut eller oppvaskbørste og tørk hele sykkelen. Spesielt kjedet og tannhjulene er smart og rense. OBS: Bruker du såpe må du smøre kjedet etterpå!

3. Skyll av hele sykkelen slik at det ikke ligger igjen såperester på sykkelen. 

Dersom man sykler på vinteren, bør man vaske sykkelen minst en gang i uken. Salt tærer mye, på alle typer sykler.

Syntes du det er slitsomt å vaske sykkelen hele tiden, kan en enkel klut eller et gammelt håndkle og sprayflaske med vann hjelpe mye. Tørker man av den værste søla etter en tur, hjelper det mye. 

OBS. Høytrykkspyler og hageslanger med høyt trykk er sterkt frarådet da de kan vaske bort fett fra lager og ødelegge sykkelen!

49840171_789448138063778_201768162741662

Hvordan smøre kjedet

Smører du kjedet jevnlig vil drivverket holde selg lenger og sykkelturen vil bli litt lettere!

Et smurt kjede er det nest viktigste man kan gjøre for å vedlikeholde en sykkel. Likevel er dette noe mange ikke gjør, eller gjør feil.

 

Kjedet skal verken være for tørt eller for fuktig. Dersom kjedet er for tørt vil det lett ruste og man opplever mer motstand i tråkket. Dersom det er for fuktig kan støv og smuss lett sette seg fast på kjedet og drivverket slites mye fortere, noe som fører til høyere kostnader ved reparasjon. For mye olje kan også ødelegge skivebremser og klær.

1. Bruk olje, på tube eller spray, som er beregnet for sykkel. Matolje duger ikke.

2. Drypp én dråpe olje på hvert ledd. Eventuelt trykk kort slik at du får et raskt spray, en gang per ledd. La oljen trekke inn i kjedet. Roter pedalene slik at kjedet går rundt og oljen fordeler seg mer.

 

3. Tørk av overflødig olje, slik at oljen kun blir liggende mellom leddene og ikke oppå kjedet. 

 

Obs. Husk å dekke til skivebrems rotor, slik at du ikke får olje på skiven. 

Syntes du dette virket tungvint kan du eventuelt gjøre den enkle måten ved å rotere kjedet mens du gir kjedet en lett strøm eller spray med olje. Tørk av overflødig olje.

 

IMG_0417.jpg
Olje

Sykkelservice

Årlig sykkelservice kan bidrar til at sykkelen holder seg lenger og at små og enkle ting ikke blir store og dyre reparasjoner. Våren er høysesong på sykkelverkstedene. Stikk innom en annen tid av året og det er gjerne mye kortere ventetid. 

Vi anbefaler minimum en sykkelservice i året eller etter hver 2000 kilometer. Dersom man er flink til å vaske og smøre sykkelen selv kan man trolig sykle lenger mellom hver service, uten at det har noen særlige konsekvenser. Likevel er det noen ting man bør være obs på:

1. Bremseklosser kan slites ut langt fortere enn 2000 kilometer. Slites v-bremsekloss ned kan felgen bli ødelagt, slik at du trenger et nytt hjul. Slites klossene på skivebremser helt ut må du trolig bytte skive og verste fall må du bytte bremsecaliper. 

2. Traff du fortauskanten litt hardt? Ble hjulet ditt skjevt og du fikk kast i hjulet? Da bør du ta det med en gang. Blir kastet verre risikerer du at det ikke kan rettes opp. 

3. Har det kommet en rar lyd etter at du veltet med sykkelen? "Better safe than sorry"! Stikk innom et sykkelverksted å få det sjekket. Dersom det ikke er noe farlig og de ikke gjør noe med sykkelen, er det ofte gratis! Ignorerer du lyden og det viser seg å være et bøyd girøre kan det fort koste deg dyrt. 

4. Har du spørsmål, spør! Ta kontakt i kontaktskjemaet, så hjelper vi deg! 

5. Ønsker du at noen utfører servicen for deg, eller har du behov for en sykkelreparasjon? Oslo Sykkelverksted hjelper deg! 

IMG_8538.jpg
Sykkelservice

På sykkelen

Også mens du sykler er det noen ting du kan huske på, som kan bidra til økt levetid på sykkelen. Noen av tipsene gir også en mer behagelig sykkeltur og mer sykkelglede! 

De fleste lærer å sykle i tidlig alder og det sies at man aldri glemmer hvordan. Men lærte du å sykle riktig? Finnes det i det hele tatt en riktig måte å sykle på? Det gjør det!

Akkurat som med en bil, er det mulig å sykle både økonomisk og uøkonomisk. Ungdommer liker ofte å sladde med sykkelen. Det liker ikke hverken dekk eller hjul, men moro er det! Andre ting er kanskje lettere å gjøre noe med. 

1. Riktig gir - En riktig kadens eller tråkk frekvens, er noe subjektiv, men vanligvis ligger den på mellom 60 og 80 rotasjoner per minutt. For de som sykler på elsykkel er dette spesielt verdt å merke seg, da dette også er da motorene fungerer best. Har du feil kadens sliter det mer.

2. Gire riktig - Ingen gir er lagd for å sykle med maksimalt med kraft på pedalene og skifte gir samtidig. Trår man for hardt idet man girer kan man risikere å ryke både gir og drivverk. Slipp opp kraften på pedalene rett før du girer, og begynn å trå når du merker kjedet har lagt seg riktig.

 

Dersom du har lukkede gir i navet skal du stoppe helt med å trå i det du girer. 

Velg til et lettere gir før du har behov for det! Skal du stoppe opp i et kryss eller nærmer du deg en bakke bør du gire ned i forkant. Slik hindrer du unødvendig slitasje på drivverket og du sparer batteri på elsykkelen din. 

3. Bremse riktig - Lange svake oppbremsinger medfører høy slitasje på bremsene. Bremsebelegg blir varmt og slites fortere. Skiver kan bli overopphetet og begynne å pipe. Bremseoljen i skivebremser og fettet i navbremser kan begynne å koke og man mister bremsekraft. Gjennomfør heller flere litt harde oppbremsinger enn én lang slik at bremsen kan kjøle seg ned mellom oppbremsingene.

4. Bruk forbremsen! Det meste av bremsekraften sitter i forbremsen. Lærer du deg å bruke begge bremsene vil klossene slites mindre og du får en tryggere sykkeltur. Skift vekten litt bakover, så holder du bakhjulet nede og unngår å gå over styret.

På Sykkel.jpg
På sykkelen
bottom of page