top of page
Concrete Wall
  • lars2016

Bestselgende elsykkel og best i test

Jakten på mest sykkel for pengene!

Testvinner best i test elsykkel

Når man er på jakt etter elsykkel er det ikke lett å orientere seg om man ikke har litt peiling på sykkel. Det finnes flere tusen varianter og prispunktet på elsykler varierer fra noen få tusen til over hundre tusen. Hvordan velger man en sykkel man kan være sikker på fungerer til ditt bruk? Er bestselgerne best? Eller hva med elsykler som er best i test? Jeg går ut i fra at du har klikket deg inn her fordi du er på jakt etter en ny elsykkel, kanskje opptatt av "mest for pengende" eller bare er redd for å gjøre et ordentlig bomkjøp. Da tror jeg du vil ha glede av denne artikkelen og et par av linkene!


Her kan du lese om:

  • Elsykkelmarkedet har eksplodert

  • Den sikreste måten å kjøpe elsykkel

  • Bestselgere gjennom flere år


Elsykkelmarkedet har eksplodert.

De siste ti årene har elsykkelmarkedet mangedoblet seg. Mange steder selges det flere elsykler enn vanlige sykler. Politikerne tilpasser mer for sykling og det gjør igjen at flere velger sykkel selv om de kanskje må sykle et stykke. Når bil er dyrt, og kollektiv tar lengre tid enn sykkel, er det ikke så rart at mange går over til elsykkel. Når etterspørselen har økt har også tilbudet av elsykler økt kraftig. Og forhandlere prøver å tjene penger på sin kunnskap enten seriøst eller useriøst.


Dette er kanskje det mange frykter, å kjøpe feil produkt eller et produkt som ikke svarer til forventningene, eller føle seg lurt. Det er trist å si det, men sjansen for det er reell. Samtidig, etter over ti år i bransjen, og etter å ha vært med på hele elsykkel reisen, så er det noen ting man kan gjøre selv, selv uten mye kunnskap om sykkel, som gjør at man kan være sikker på at man tar et godt valg.

Den sikreste måten å kjøpe riktig elsykkel

Det er noen helt konkrete ting du kan gjøre for å sikre at du kjøper en god elsykkel. Følger du disse skrittene er du nesten helt garantert at du ikke vil bli lurt, kjøpe noe som ikke svarer til forventningene, eller kjøpe noe som ikke passer dine behov. Følg metoden nedenfor og skriv ned svarene i et notat. Du får bruk for dem senere!


Nummer 1 - Tenk gjennom ditt behov for rekkevidde


Hvilken elsykkel bør jeg kjøpe

Hvor mye tenker du sånn ca. å bruke elsykkelen din om dagen eller i uka? Skal du bruke den to kilometer et par ganger i uka, eller skal du pendle tjue kilometer hver dag? Skal du frakte barn eller varer? Har du mye bakker i området du skal sykle? Dette er faktorer som avgjør hva slags sykkel du har behov for.


Skal du sykle mer enn 10 kilometer flere ganger i uka, så trenger du et batteri som har den rekkevidden. Et godt batteri på 400Wh har en rekkevidde på ca 30-60 kilometer. Det betyr at du man sykle 2-4 dager før du må lade batteriet, dersom du sykler mer enn 10 kilometer flere dager i uka. Sykler du mer enn 20 kilometer må du lade et slikt batteri hver dag. Da blir det for snaut om du må et ekstra ærend eller to. Den mest vanlige batteri størrelsen er 500Wh eller 625Wh. Da har man et batteri som dekker de fleste behov, og har nok rekkevidde til en fin tur i marka. Det finnes også 750Wh batterier for de som trenger ekstra lang rekkevidde, og man kan ha dobbelt batteri for de som skal på en ordentlig langtur.


Nummer 2 - Hvor mye hjelp trenger du?

Norge er ikke flatt. Og bytter man ut bilen med sykkel så blir det helt sikkert litt ekstra varer på sykkelen innimellom, eller kanskje et barn. Med mindre man nesten utelukkende skal sykle i sentrum så trenger man en sterk motor i Norge. Krankmotorer fra seriøse produsenter har langt høyere kvalitet fra mindre kvalitetsbeviste levrandører. Vi anbefaler motorer fra Bosch eller Shimano med mer enn 60Nm. Disse motorene er svært gode og sykle med, de er veldig trygge og driftsikre, og de har mer enn nok kraft til å hjelpe deg opp de bratteste bakkene. Da kan du være sikker på at du får hjelp av sykkelen din uansett forhold.


Velger du en elsykkel ut i fra disse premissene( et batteri på mellom 500 og 625Wh og Bosch eller Shimano motor med mer enn 60Nm) så vil du allerede nå gjøre et trygt valg.


Nummer 3 - Hvor skal sykkelen brukes?

De aller fleste bruker en elsykkel til å pendle tur retur jobb, og kanskje via en barnehage med en unge i sete eller to i vogn. Da er det en hybridsykkel som gjelder. En hybridsykkel betyr at den er tilpasset til både asfalt og grus. Hybridsyklene er stort sett beregnet for ca. 80% bruk på asfalt og 20% på grus. Har man tenkt til å bruke sykkelen mer til turer i marka eller på stier er det nok noe nærmere en offroad sykkel man trenger.


Del konklusjon - En elsykkel til ditt behov koster ca 30 000,-

penger

Dersom du følger prinsippene over og ønsker en elsykkel med mellom 500 og 625Wh batteri, med Bosch eller Shimano motor på over 60Nm og med helt normal kvalitet på de mekaniske slitedelene på sykkelen, vil elsykkelen koste fra ca 30 000,- og oppover.


En av norges mest solgte elsykler, som stort sett koster ca 15 000,-, og som vinner mange tester, er med andre ord ikke god nok. Og etter å ha møtt mange kunder med denne sykkelen, og selv reparert mange, kan jeg bekrefte det. Det er ikke så mange søk som skal til før man forstår at kundeservicen til bedriftene som selger denne sykkelen heller ikke er god. Og mange som kjøper elsykkel til 30 000,- har gjort en bitter erfaring av at de rimligste elsyklene har utrolig dårlig kvalitet.



Hvorfor ikke "best i test?"

Dessverre er det svært få gode tester i Norge på elsykkel. Til og med de største testene er "kjøpt og betalt" i gåseøyne, da de er svært effektive markedsføringskanaler gjennom noe som heter affiliate marketing. Klikker du på en link i nesten samtlige norske produkt-tester blir du sendt videre til en nettbutikk med samarbeidsavtale med test-nettsiden. Kjøper du deretter et produkt vil de som lagde testen trolig tjene mellom 5 og 30% av fortjenesten. Dette høres ganske søkt ut, men er dessverre realiteten i den digitale hverdagen vi lever i. Du kan lese mer om dette i et par artikler jeg har skrevet tidligere både her i 2022 og her i 2023.


Nummer 4 - Test sykler før du kjøper! Den beste testen en sykkel kan vinne er den du gjør selv. Dra innom et par seriøse forhandlere og prøv et par ulike sykler. Selv om du ikke er sykkelkyndig vil du raskt merke forskjell på sykler og motorer, og finne en sykkel du liker! Ingen elsykler er bedre for deg enn den som er best i din egen test!


Ingen elsykler er bedre for deg enn den som er best i din egen test!

Hvem er de seriøse butikkene, spør du?

Elsykler som gir assistanse over 25km/t er ikke lov å bruke i Norge, heller ikke el-sparkesykler som går over 20km/t. Butikker som selger slike sykler, oppgir sjelden tydelig nok at syklene ikke er lovlige. Og det er ganske lite seriøst. En av butikkene som selger "testvinner" av affiliate slaget nevnt ovenfor, hadde gratis trimming av elsykler dagen de hadde åpning av butikken sin ved stortinget. Er du usikker på om en butikk er seriøs eller ikke, så spør om de trimmer sykler. De som trimmer sykler vil sikkert si at de gjør det. Men de opplyser garantert ikke at de etter norsk lov selger deg produkter som ikke er typegodkjent (CE) merket, ikke oppfyller krav til småelektronikk, og produktene har langt høyere risiko for brann (da de ikke er typegodkjent, og tuklet med). Her kunne vi gått i detalj og forklart mer, men den korte anbefalingen: Styr unna! Konklusjon

Drar du til en seriøs bedrift, en av de store sportskjedene eller enda bedre en av de seriøse sykkelbutikkene, tester et par sykler og kjøper deg en av de mest solgte syklene med Bosch eller Shimano motor med mer enn 60Nm hos dem, da kan du ikke bomme. Da vil du få en elsykkel som er god nok til en normal hverdag, som er slitesterk og holder i flere år. En slik sykkel koster uten tilbud stort sett mellom 30 000,- og 40 000,-.


Etter over ti år som ansatt i Oslo Sykkelverksted AS og sykkelbransjen, har jeg sammen med de veldig fine og dyktige kollegaene mine solgt ca 10 000 sykler og elsykler. Behovet til svært mange av disse kundene er som nevnt ovenfor: moderat lengde pendling på asfalt, kanskje frakte barn, noen turer i marka, sykle i all slags vær og vind. Hos oss er det derfor noen modeller som har vært bestselgere i en årrekke fordi de nettop møter dette behovet så bra.


Vi har også sett at det er stor kvalitetsforskjell på billige kinesiske elsykler og elsykler fra kvalitetsbevisste produsenter. De billigste elsyklene er hverken gode elektrisk eller mekanisk, og slites ut svært raskt enten du vedlikeholder sykkelen godt eller ikke. Som et av hovedstadens største sykkelverksteder kan vi også bekrefte at mange av de billige syklene faktisk er svært vanskelig å reparere også, fordi de bruker billige ustandardiserte deler, og selv skruer og bolter. Kort forklart, de holder generelt sett ikke til normalt bruk. Og antallet som angrer på at de kjøpte en billig elsykkel for så og kjøpe en elsykkel til 30-40 tusen er en god del.


Bestselger gjennom flere år - Kalkhoff Endeavour 1B Move og Focus Aventura² 6.7

Obs. Dette avsnittet er skrevet av en inhabil, og med en dobbel hensikt som nå avsløres!

Først og fremst en liten bekjennelse, for rett skal være rett. Jeg tror dette blogginnlegget kan være til hjelp for mange. Samtidig er det dessverre slik at Google oppererer på en måte at for å få gode søkeresultater trenger man blant annet gode linker fra gode nettsider relatert til temaet man har nettside om. Dette er en nettside om sykkel, med mange linker til Oslo Sykkelverksted sin nettside. Det gjør at Google tror Oslo Sykkelverksted er en god nettside om sykkel.


Dette innlegget gjør med andre ord at Oslosykkelverksted.no får flere treff på Google. Gjerne når folk søker på et populært søkeord som "testvinner", eller "best i test". Så dersom du ikke ønsker åpenbart "skjult" markedsføring, så bør du ikke lese videre ;)


Bestselgere:

Hos oss har det vært to modeller som har vært de mest solgte syklene i en årrekke. Den mest populære av de to har vært og er Kalkhoff Endeavour 1B move. Dette er nettopp en slik sykkel som nevnt ovenfor: Ikke fancy, men god kvalitet til en god pris i forhold til hvor høy kvalitet sykkelen holder. Passer for de som sykler mest asfalt, kanskje frakte barn eller litt ekstra varer, og som kan tas med på en tur i marka innimellom.


Det har vært ulike versjoner av denne, men Kalkhoff har produsert elsykler i dette segmentet i over ti år og siden før elsykkelbølgen kom til Norge. Felles for alle versjonene er at de har høy kvalitet, sterk motor, passe stort batteri, slitesterke komponenter fra de mest kjente produsentene, men heller ikke noe fancy dyrt utstyr.


Noe av grunnen til at Kalkhoff leverer mange sykler med mye "Value for money" eller mye sykkel for pengene, er at syklene importeres rett fra fabrikk. Et mellomledd i næringskjeden mindre gjør at verdien marginen blir høyere og prisen bedre. Dette gir Kalkhoff et stort konkurransefortrinn sammenlignet med mange andre sykkelmerker.


En annen sykkel som har vært veldig populær er Focus Aventura² 6.7. Som den andre sykkelen er dette også en sykkel som passer til veldig mange, og som har gode kvalitetsdeler fra kjente merkevarer, uten at det er for fancy. Forskjellen fra Endeavour 1B er at denne modellen er mer tilpasset grus, og den har Bosch sin Performance CX motor, som er den sterkeste motoren til Bosch. Dette er altså en litt mer sporty sykkel, med en litt sterkere motor, større batteri og mer tilpasset for marka turene enn Kalkhoff elsykkelen.


Denne sykkelen kom på en solid andreplass i TEK.no sin test, en test jeg har kritisert tidligere i artikkelen. Den får altså gode skussmål av mange, noe som er ganske naturlig når sykkelen klarer å møte behovene til veldig mange.




Dette er med andre ord to gode sykler å prøve dersom du står litt i skvis mellom å velge en sykkel tilpasset pendling og du ikke tror du kommer til å ta så mange turer i marka, eller om du tror du kanskje kommer til å sykle mye i marka fordi det blir så mye lettere med en elsykkel. Her finner du fort ut om du trenger den aller sterkeste motoren til Bosch, eller om 60-70Nm er nok. Uansett er begge syklene trygge og gode valg, og du vil ikke velge feil om du er som 90% av vanlige elsyklister og du skulle velge en av disse. Samtidig vil jeg nok en gang anbefale å teste syklene, så DU kan bestemme hvem som er "best i test" for deg!



 


Lars Håkon

Skrevet med hjerte for at:

  • folk skal trygt velge riktig elsykkel,

  • folk skal unngå bomkjøp, og

  • for å gi bedre og flere søkeresultater for Oslosykkelverksted.no,

av Lars Håkon, assisterende daglig leder Oslo Sykkelverksted AS


















7 views0 comments

Commentaires


bottom of page