
Det begynner å bli ganske mange elsykler og elsparkesykler på det norske markedet nå. Mange som både har og vurderer elsykkel er redd for brann. Men hvor farlig er det? Og hva kan man gjøre så det blir så trygt som mulig?
I denne artikkelen kan du lese om:
Oppsummering
Riktig bruk og behandling av batteri
Lade riktig
Ladevettreglene
Hva betyr symbolene på laderen?
Farlige produkter
Useriøse selgere
Oppsummering
De viktigste punktene i denne artikkelen er at det er viktig å behandle batteriet skånsomt. Hold sykkelen din ren. Lad under tak eller innendørs, for laderen er ikke godkjent for utendørs bruk. Lær deg ladevettreglene. Ikke kjøp ladere, batterier eller elsykler fra useriøse forhandlere. Lurer du på hvem som er useriøs er det bare å sjekke om de har gått konkurs flere ganger, om de selger ulovlige sykler, eller driver med ulovlig markedsføring.
Hvordan bruker og behandler man et batteri riktig?
Batterier som nesten alt annet har en riktig og tusen feil måter å brukes på. Ønsker du et så brannsikkert batteri som mulig er det svært viktig at du setter deg inn i de viktigste tingene når det kommer til riktig bruk av batteri.
De aller fleste batterier til elsykler og sparkesykler er i dag hva som kalles Litium batterier. Under de rette omstendigheten kan disse batteriene ta fyr i en eksplosjonsartet brann som ikke vil la seg slukke av vanlig brannslukningsapparat. Røyken fra slike batterier er også svært giftig og kreftfremkallende.
Unngå gjentatte støt og slag
Ikke bruk batteriet utenfor batteriets operasjonelle temperatur
Tungt og aktivt bruk
Bruk på vinteren
Renggjøring
Hvordan lade elsykkelbatteriet riktig?
For å minimere risikoen for brann eller feil på din elsykkel er det viktig å lade riktig! Feil bruk av lader øker risikoen for brann betraktelig.
Les bruksanvisningen
Lad under tak eller innendørs
Lad innenfor batteriet helst mellom +10 og +20C
Bruk original lader
Ladevettreglene
Brannvernforeningen er en 100år gammel forening som jobber for brannsikkerhet og brannvern i Norge. De har laget noen ladevettregler som er veldig smart å følge.
Lad i rom med røykvarsler
Lad når du er våken og til stede
Les og følg produsentens bruksanvisning
Bruk helst original lader
Lad på et underlag som ikke lett kan brenne
Ikke lad i senga
Ikke lad i korridor eller i trapperom. De må kunne brukes som fluktvei ved brann
Bytt ut skadet utstyr
Stopp lading dersom det kommer lyder, lukter eller blir unormalt varmt
Ved røyk og flammer, ring brannvesenet på 110
Hva betyr symbolene på laderen og elektriske apparater?
Laderne som følger med batteriene er stort sett ikke kategorisert for å brukes utendørs. Selv om syklene tåler og er beregnet for bruk i regn, så er IKKE laderne det. På baksiden av laderen din skal det stå litt essensiell teknisk informasjon. Her er det også ofte noen viktige apparat symboler som er viktig å kjenne til:

Les bruksanvisningen!
Bare fordi du vil at noe skal brukes på en enkel måte tilsynelatende intuitiv måte, betyr ikke det at det er riktig måte. Les bruksanvisningen og sett deg inn i hvordan produktet ditt fungerer.

Ikke kast i restavfall
Småelektronikk skal resirkuleres som elektronikk og ikke restavfall! Batterier må leveres inn som farlig avfall på godkjent avfallsmottak.

Lad innendørs
Laderen har en IP2x som betyr at du kan lade innendørs og under tak. Aldri bruk laderen i regn eller i fuktige omgivelser. Det kan lede til støt.

Dobbeltisolert
Apparatet er dobbelisolert noe som betyr at du kan bruke det i ujordede kontakter.

CE-merking
"Conformite Europeenne" er symbolet som viser at produktet oppfyller EU kravene til småelektronikk.

China Export
Kina har lenge vært kjent for kopiering av varer, og for å gjøre det enda vanskeligere for forbrukere har de til og med kopiert CE-merkingen. Produkter merket med China Export er mest sannsynlig ikke godkjent for bruk i Norge. Bokstavene står tettere enn på CE-merkingen.
Farlige produkter
Det finnes dessverre svært mange dårlige elektriske småapparater på markedet i dag. Mange selgere ønsker kun raske penger, og bryr seg overhodet ikke om sikkerhet. De store seriøse levrandørene av elsykkelsystemer (Bosch, Shimano, etc.) har nesten ikke hatt en eneste brann på verdensbasis. De få brannene hvor de har vært involvert har det ikke vært mulig å konkludere om det faktisk var brukerfeil eller om det kunne ha vært produksjonsfeil. Det betyr at nesten samtlige branner relatert til mikromobilitet (Elsykler, sparkesykler, hoverboard, etc.) er forårsaket av typisk mindre seriøse produsenter, billige produsenter og kinesiske kopier. De er ikke CE-merket eller kanskje heller ikke lovlige å bruke i det heletatt.
Hvis en leverandør gir deg valg om å kjøpe et ulovlig produkt har du ingen ting som tilsier at de ikke vil selge deg et direkte brannfarlig produkt.
Useriøse forhandlere i sykkelbransjen
Hold deg unna bedrifter som selger ulovlige produkter, og produkter som ikke er godkjent i Norge. En av butikkene som selger norges mest solgte elsykkel, Jason Momas, hadde gratis trimming av elsykler på åpningsdagen av butikken ved Stortinget. Slik forretnings virksomhet er svært useriøst. Som sagt kan du ikke være sikker på at du får et lovlig eller trygt produkt, fra noen som selger ulovlige produkter. Styr unna! Man kan mene mye om mangt, også om seriøse og useriøse sykkelbutikker. Enten de går konkurs ved jevne mellomrom, driver med ulovlig markedsføring, eller selger ulovlige og farlige produkter, så er det dessverre flere av dem. Det er heldigvis også flere bedrifter som er seriøse. Og det anbefales at man drar dit når man skal kjøpe ny sykkel.
Comments