top of page
Concrete Wall
  • lars2016

Vi har testet Kalkhoff Endeavour 1B Move med Smart System

Updated: Feb 12

Elsykkeltest Kalkhoff Endeavour 1b Move Smart System

Kalkhoff Endeavour 1B Move har vært en svært populær elsykkel i mange år! Den tysk produserte sykkelen har rykte på seg for å være en trygg arbeidshest for hverdagen, med fleksibilitet nok til turer i marka.


Kjærlighet ved første blikk

Det viktigste som sitter igjen av førsteintrykket er den svært gode sykkelopplevelsen. Sykkelen kjennes veldig stabil og komfortabel ut, og det gjør at den føles veldig trygg å sykle på. Selv om det er glatt eller ruglete!


Det er tydelig at tyskerne har gjort mye riktig på denne sykkelen. Sykkelen har et stilrent design, og det er satt på godt kvalitetsutstyr hele veien. Samtidig ser det ut som om det er en veldig fin balanse mellom godt kvalitets utstyr og godt nok kvalitets utstyr, slik at sykkelen holder seg fornuftig i pris. Samtidig er det tydelig at Kalkhoff på denne sykkelen har hatt øye for detaljer som faktisk spiller en rolle. For eksempel ligger kjedekassa ordentlig inntil ramma.


Hvordan testet vi Kalkhoff sykkelen?

Vi testet en Kalkhoff Endeavour 1B Move med lavt innsteg. Sykkelen ble testet på en klassisk pendler rute fra Groruddalen til sentrum. Fokuspunkt for testen var komfort, effektivitet, rekkevidde, og sykkelopplevelsen. Det er noen ordentlig bratte kneiker opp fra sentrum, både i Torshovparken og ved siden av Tonsen Kirke, og her ble det vurdert valg av drivverk og utveksling. Sykkelen ble testet ved flere anledninger under ulike forhold i alt fra sol til regn, fra bar asfalt til is. Sykkelen har også blitt testet på noen lette turer i marka sine lange grusveier som åler seg gjennom skogen. Og denne elsykkelen leverer!



Kalkhoff Anbefalt elsykkel


Hva var bra, hva kunne vært bedre?

På en elsykkel til rett over trettifem tusen så er det klart at det må inngås noen kompromis. Samtidig har Kalkhoff gjort noen veldig fine grep i forhold til balanse på denne modellen. Her kommer fordelene og ulempene med sykkelen:


Bosch Performance Smart System med 75Nm

Den nyeste Performance motoren fra Bosch med 75Nm er helt fantastisk. Den gir et veldig jevnt og godt drag som føles ekstremt intuitivt. Dette gir følelsen av at du alltid sykler med krutt i bena som en tour de france syklist. Smart systemet til Bosch gir deg som er ekstra kresen mulighet til å finjustere hvordan motoren skal reagere, med enkle justeringer fra en app. Samtidig kommer elsykkelen ferdig med de innstillingene vi opplevde som best, rett ut av boksen. Det er satt på Shimano Acera 8 delt gir. Dette er blant de mest slitesterke girene. Det er kanskje ikke like lett eller presist som de aller dyreste, men forskjellen er så minimal at det ikke merkes på en elsykkel til hverdagsbruk.



Mange små, gode detaljer

Elsykkelen er også spekket med små detaljer for økt komfort. Dette er typiske detaljer som neglisjeres eller det brukes billige deler som overhodet ikke fungerer for hva det er beregnet for. Ikke her. Her er det satt på ERGON ergonomiske holker (Håndtakene på styret) og det er en svært ergonomisk og komfortabel sadel. Selvfølgelig er det justerbart stem slik at sittestillingen kan tilpasses akkurat slik du vil. Det er også et kraftig nok lys, med god lysprofil som lyser opp veien på en behagelig måte. Lyset ser like jevnt og kraftig ut rett foran sykkelen som 30 meter foran sykkelen. Det er ikke noe fancy type med nær/fjernlys funksjon, men de fleste trenger ikke det.


Sykkelen kommer fullt utstyrt med heldekkende skjermer, støtte, lys og rammelås. Det står også et kraftig bagasjebrett på med god lastekapasitet og mulighet for feste av tilbehør som gode sidevesker eller kurvsystemet til MIK.


God rekkevidde og valgmulighet

Batteristørrelsen er valgfri på denne modellen og man kan velge mellom 545Wh og 725Wh. Dette påvirker prisen med fire lapper når denne testen ble skrevet. 545Wh holder for de aller fleste til pendling. Da har man rekkevidde på mellom 4,5 og 9 mil under norske forhold. Skal man ha med seg sykkelen på en langtur i marka innimellom, bør man virkelig vurdere det store batteriet. Et 725Wh batteri gir nok futt til å sykle tvers gjennom marka tur retur på de mellomste innstillingene. Da har man plutselig en enorm frihet i hva slags eventyr man kan sykle på!

Forbedringspotensialet

Hva kunne vært bedre? Kalkhoff kunne ha kuttet ned noen tusenlapper ved å benytte rimeligere utstyr som billigere sete, standard holker, en jalla støtte, billigere lys, osv. Prispunktet er ikke det laveste på denne sykkelen. Samtidig mener jeg personlig at disse tingene er med på å løfte helhetsfølelsen av sykkelen betraktelig. Dette er egentlig en vurderingssak for den enkelte, da budsjettet varierer fra person til person.


Det er faktisk ikke mye å peke på ved denne sykkelen. Men detaljer er det alltid. En ting som alltid har irritert meg, selv på de dyreste touring elsyklene til hundre tusen er kabelføringene spesielt til lys. Denne sykkelen er dessverre ikke noe unntak. Hva er greia med at de ikke klarer å gjøre dette ordentlig? Det skal sies at jeg kanskje irriterer meg ekstra over dette fordi jeg har fagbrev som elektriker. Sterkstrømfagfeltet hadde kontinuerlig sterke negative meninger om svakstrømskollegaene. Spesielt når det kom til ryddighet i kabler. At det ikke går an for produsenten å lage en god avslutning på kablene er litt kjipt...



Flere detaljer som kunne vært bedre

Et annet minus er valg av muttere. For å understreke. Dette er igjen flisespikkeri. Samtidig er det detaljer som viser at produsenten må ta avveininger i forhold til produksjonstid og kostnad på bekostning av kvalitet. Dersom fabrikken virkelig skulle gjort det ordentlig så hadde de benyttet låsemuttere i stedet for flensemuttere. Låsemuttere holder svært mye lenger enn flensmutter ved repeterende vibrasjon. På sykkel er det ikke annet repeterende vibrasjon.

Det største minuset, likevel ikke stort

Valg av dempegaffel er nok det største minuspoenget jeg finner. Sammenlignet med alle andre sykler i samme prisklasse er det ikke enorm forskjell på kvaliteten på gaffelen. Denne modellen har en SR Suntour NEX gaffel med 50mm vandring. Dette er den vanligste gaffelen som benyttes på sykler mellom 30 og 50 tusen. Navnet hybrid sykkel kommer fra at sykkelen er en hybrid mellom en asfalt og grus sykkel. For de røffe asfaltveiene i Norge er 50mm vandring helt perfekt. Skal man ut på de enda røffere grusveiene så kan 50mm vandring oppleves litt lite for mange. Dersom du har tenkt deg mye ut på grusveiene i Norge kan det være det blir for lite komfort. Samtidig holder flere av grusveiene nesten samme standard som asfalten, så det er en vurderingssak for den enkelte. Låsefunksjonen er grei, men har veldig lite for seg på en elsykkel i Norge. Man finner sjelden et rykende ferskt asfalt strekke på mer enn 500m og den minimale effektiviteten man får av å låse gaffelen taper man på den litt for store middagen man spiste i går. Det kunne med andre ord vært satt på en gaffel med høyere kvalitet uten låsefunksjonen. Til tross for at dette er det største minuset, vet jeg ikke om det kan kalles serlig stort sammenlignet med hva som vanligvis står på en tilsvarende elsykkel.


Utvekslingen og valg av gir

Utvekslingen er mulig å diskutere. Dette er ganske teknisk, men utvekslingen bestemmer hvor raskt eller sakte du må eller kan tråkke. Sykler du sakte i en veldig bratt motbakke ønsker du en veldig lett utveksling slik at du kan bruke lite energi på å komme deg sakte opp bakken. Sykler du raskt nedover og ønsker å sykle enda fortere trenger du tung utveksling slik at pedalene ikke bare spinner i løse lufta. Kadensen (antall tråkk per minutt) skal optimalt sett ligge på mellom 60 og 80. På det tyngste giret med denne sykkelen vil du sykle i ca 40 km/t. Dette er mer enn raskt nok for vanlig sykling. I de bratteste motbakkene ville utvekslingen på sykkelen føltes litt tungt med en vanlig sykkel, selv i det letteste giret. Men med en sterk Tour de France syklist av en Bosch motor mellom bena, så har dette egentlig ingenting å si. Okei. Kanskje de aller brattest bakkene i Marka, med to barn i vogna bak sykkelen, kan det være litt i grenseland. Dette har vi ikke testet, og kan ikke si med sikkerhet.


Acera giret har fungert knirkefritt de siste ti årene. Shimano har hentet mye inspirasjon fra de gamle XT og Deore girene sine, og har derfor klart å produsere rimeligere komponenter med svært høy kvalitet og mer enn god nok presisjon. Et veljustert Acera gir vil ikke gire dårlig før det er utslitt eller blir ødelagt av ytre påvirkning.


En veldig god elsykkel, anbefalt for veldig mange

Alt i alt er det lite å si på denne sykkelen, annet enn flisespikkeri. Til å være en sykkel til rett over 35 tusen (med 545Wh batteri) så er denne sykkelen svært gjennomført. Joda, det kunne vært den sterkeste motoren, men da hadde sykkelen kostet minst 5 lapper til, og med 75Nm er det tross alt en motor som kan trekke to barn i vogn opp de aller fleste bakkene, selv i marka. Designmessig kunne man også betalt fire fem tusen til for å få batteriet integrert og dermed et kanskje enda mer stilrent design.


Til å være en elsykkel som er anbefalt for 80-90% bruk på asfalt, for folk ønsker høy kvalitet uten at det koster skjorta har Kalkhoff klart å lage et mesterverk av balanse. Dette er et veldig trygt kjøp for deg som ønsker å investere i et produkt som har svært høy kvalitet i forhold til prisen, og vil vare i mange år. Med et budsjett på mellom 35 og 40 tusen har du muligheten til å velge mellom de to batteristørrelsene som kanskje møter det største spriket i behov hos ulike kunder.


Sammenligner man denne sykkelen med mye av hva du får på markedet er dette en svært gjennomført sykkel. Det er ikke den beste gaffelen, men den har høy kvalitet og er god nok. Den har ikke det beste giret, men det har høy kvalitet og er godt nok. Den har ikke den sterkeste Bosch motoren, men med 75Nm er den likevel mer enn sterk nok. Og viktigst av alt, sykkelen opplevdes veldig stabil, god og trygg gjennom hele testen. Førsteinntrykket av sykkelen var svært bra, og det fortsatte å svare til forventningene og vel så det.


Kruttsterk anbefaling

Til å være en sykkel til rett over 35 000,- får denne elsykkelen en sterk anbefaling! Kalkhoff Endeavour 1B Move med Smart system er kanskje det tryggeste elsykkel kjøpet du kan gjøre i 2024 i prisklassen mellom 35 000 og 40 000 kroner!


 

Sykkelen kan kjøpes hos et knippe gode sykkelbutikker i Norge. Priser fra kroner 36 999,- (Februar 2024) https://www.oslosykkelverksted.no/produkter/kalkhoff-endeavour-1b-move-smart-system-wa/



283 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page