Vi har testet Kalkhoff Endeavour 5+ Advanced LTD - Mest elsykkel for pengene!
- lars2016
- Jun 25
- 12 min read
Oppsummering for deg som ikke vil lese hele den detaljerte artikkelen: Sykkelen er svært godt egnet til pendling for normale pendleforhold (1-3 mil) med varierende terreng og underlag. Sykkelen er trygg, stabil, og svært velutstyrt i forhold til prisen sett helhetlig. Totalt er dette noe av det beste vi har sett og prøvd på mange år. Og av vår kjennskap til andre sykler (vel å merke uten at vi har testet dem) er nok dette elsykkelen du får mest for pengene for.

Innholdsfortegnelse
Om testen
Hvordan ble sykkelen testet
Så hvordan testet vi?
Sykkelopplevelse med og uten ekstra vekt.
Komfort
Spesifikasjoner
Svakhet med denne (og samtlige tester)
Pris
Testen
Komfort
Spesifikasjoner
Sykkelopplevelse
Testresultat
Noen flere tanker:
Hvem passer Kalkhoff Endeavour til?
Elektrisk system fra Bosch
Kvalitetskomponenter fra blant annet Shimano
Plus ramme for ekstra lastekapasitet
Spesifikasjoner
Om testen

Hvordan ble sykkelen testet
En seriøs test opplyser om hvordan sykkelen er testet, og til hvilket formål sykkelen bedømmes etter. Dersom ikke preferansene opplyses om er jo testen ubrukelig. Dersom preferansene opplyses om er det fortsatt ikke sikkert at resultatet passer deg. Vektingen mellom de ulike preferansene spiller jo også en rolle. Liker du mye komfort, men det er en sporty sykkel som er testet og får 10/10? Da ville ikke nødvendigvis du gitt sykkelen 10/10 med dine preferanser.
Så hvordan testet vi?
Vi testet elsykkelen med tanke på tre kategorier - sykkelopplevelse, komfort og spesifikasjoner. Til slutt er det også en vurdering i forhold til pris.
Sykkelopplevelse med og uten ekstra vekt.
Dette er en sykkel med 170kg maks totalvekt mot vanlige elsykler som ofte har mellom 120 og 135kg totalvekt. Totalvekt = Ryttervekt + Sykkelvekt + Ekstra last.
Det betyr at du ikke kan veie mer enn 85-100kg på vanlige elsykler med litt ekstra vekt i sekken før du egentlig skal ha en sykkel med forsterket ramme og hjul.
Her kan det faktisk derfor nevnes at priser på elsykler påvirkes av flere ting, også kvaliteten på hjulene. Kjøper du en rimlig elsykkel under 25 000,- så kan du ikke forvente at det er hjul bedre enn hva som står på en vanlig sykkel som veier 15 kg og har maks totalvekt på 100kg. Da er det ikke veldig overraskende at eikene i hjulene ryker fort.
Det samme kan sies om sykkelens ramme, dempegaffel og bremsesystem. Pris påvirker kvaliteten. Og en elsykkel er ikke det samme som en vanlig sykkel. Blant vanlige pendlere økte bruken av elsykkel i antal kilometer med over 100% i følge TØI, og antall turer med sykkelen økte med over 50%.
Elsykler brukes med andre ord mye hardere og oftere enn vanlige sykler, og da må de være ekstra solide. Det er ikke alltid alltid sykkelprodusenter klarer å balansere disse aspektene på en elsykkel på en god måte, og andre tester tar sjelden for seg så viktige "detaljer". Spesielt når testene varer i kun få minutter.
Med mange år på sykkelsetet som både hobbysyklist og pendler så har vi erfaringen som skal til for å bedømme ikke bare hvordan sykkelen oppleves slik den gjør, men vi kan si noe om hvorfor.
Komfort
Dette er et viktig punkt for mange, samtidig håper jeg du leser hele avsnittet for vi skal fortelle deg noe viktig.
For hvorfor går ikke denne under sykkelopplevelse? Det er fordi disse er to svært forskjellige ting. En bil som er god å sitte i kan være håpløs å kjøre med. En vakker dame eller kjekk mann kan være håpløst å være gift med. De dårligste og billigste elsyklene på markedet kan ha veldig høy komfort, men de er brannfarlige, utrygge og aldeles forferdelig å sykle på.
Komfort på en sykkel er lett å endre, det er ikke sykkelopplevelsen. De som lager tester for de store nyhetsmagasinene har ofte svært lite relevant kunnskap til å bedømme og skille slike ting, noe som dessverre går ut over oss som forbrukere.
Sykkelopplevelsen skapes i all hovedsak av kvaliteten på ramme, hjul og dempegaffel. Dette er ofte de dyreste komponentene på en sykkel, og "umulig", vanskelig eller dyrt å bytte.
Komforten kommer også fra dempegaffel, men mer fra geometrien på rammen, styret, stem(som ofte er justerbart), riktig setehøyde, sadel, holker og dekk. Alle utenom gaffelen er rimlige komponenter som er lette å bytte ut. Og av de tre komponentene for sykkelopplevelse er gaffelen ofte det rimligste å bytte ut, og den er ikke rimlig.
Selv om det er rimligere å justere komfort, så er det fortsatt viktig og derfor et eget punkt. Den mest komfortable sittestillingen er dessverre heller ikke den mest effektive, men det betyr heller ikke at de mest komfortable syklene er de minst effektive.
Vi skjønner dette virker komplisert, og derfor forklarer vi mer av opplevelsen vår lenger ned.
Spesifikasjoner
Selv om kvaliteten på rammen, hjulene og gaffelen har mest å si for sykkelopplevelsen, så er det flere komponenter på en sykkel som bidrar til den totale sykkelopplevelsen. Det er her vi går på spesifikasjoner og ser hva slags utstyr syklene kommer med, sett opp mot resten.
Dette er igjen viktig å se på. Et klasseeksempel fra bransjen er Diamant sine sykler på tidlig 2000 tall. Disse syklene veide 4 kilo mindre enn samtlige konkurrenter, kostet nesten halvparten og hadde Shimano XT gir, et gir av konkurransekvalitet som du sjelden fant på sykler til prisen Diamant solgte de for. Men de var ikke så stive sa den pyntede brura. Rammene var så myke at når du sto på en pedal gynget syklene fra side til side. Har vel vært lignende eksempler på slike sykler fra noen Xstra store sportsvarehus de siste årene. Giret var dyrt og flott, men resten var totalt ubrukelig.
Spesifikasjoner er viktig, men det må bli sett opp mot helheten og sykkelopplevelsen. Utstyr i forhold til pris og sykkelopplevelse er derfor bedømt her.
Svakhet med denne (og samtlige tester)
Her må det opplyses om alle sykkeltesters akkileshel, varighet. Tester hos nyhetsmagasiner som TEK.no eller Nettavisen.no varer kanskje i noen minutter. Seriøse testere kanskje noen timer. En elsykkel får ikke testet seg ordentlig før det har gått flere år. Denne testen er nå ca en måned. Det må også nevnes at testene til nyhetsmagasinene er affiliate marketing og ikke egentlig seriøse produkttester.
Vi tror likevel med vår erfaring at vi kan se noe av det som vil prege sykkelen i tid fremover. Det blir litt som en kokk som er flink til å kjenne råvarene kan vite at noe smaker godt selv om det ikke skulle være tilbredt helt riktig (eller sykkelen ikke brukes eller vedlikeholdes slik den burde).
Pris
Det finnes mange elsykler på markedet i dag. Prisene varierer fra 10 000,- til og opp til så mye du ønsker å betale. Hva kan du egentlig forvente på de ulike prispunktene?

10-20 tusen
Sykler til under 20 000,- er de billigste syklene du får tak i og er deretter i kvalitet. Vår anbefaling er å styre langt unna. Det finnes også sykler som tilsynelatende koster 30 000,- og selges for under 20 000,- på tilbud. Dersom prisjakt viser at sykkelen er på tilbud mer enn fullpris, styr unna. Koster sykkelen under 20 000,- og er markert "best i test"? Styr laaaangt unna.
20-30 tusen
Du kan finne realistiske bra tilbud, men mest sannsynlig er det ikke kvalitet og driftsikkerhet du kjøper i denne prisklassen. Er du heldig finner du Bosch eller Shimano sine motorsystemer til denne prisen, men mest sannsynlig er det noen billige systemer som ikke er beregnet for norske forhold. Vår anbefaling dersom du kjøper i denne prisklassen - kjøp elsykkel med elektriske komponenter (Motor, batteri og display) fra enten Bosch eller Shimano. Styr unna alt annet.
30-40 tusen Her finner du gode kvalitetssystemer fra Bosch og Shimano på de fleste sykler. Kvalitetsmerker i denne prisklassen er merker som Kalkhoff, Focus, Merida, TREK, Specialized, Benno, Giant, Haibike, Electra.
En god sykkel i denne prisklassen har god kvalitet på alle komponenter og en god balanse av kvalitet. Det dukker nemlig ofte opp merker og sykler som har "lokke-komponenter" men egentlig er papp. For eksempel finnes det elsuykler i Norge til rundt 40 000,- med karbonramme, beltedrift (fra en god produsent), og motor med 100Nm og batteri på 1000Wh. Alt annet enn beltet på en slik sykkel er dessverre av laveste kvalitet, og driftsikkerhet. Dessverre finnes det merker og produsenter som lager falske spesififikasjoner. Vi har blant annet prøvd flere motorer fra Ananda, Bafang og tilsvrende produsenter som hevder å ha over 100Nm, men som føles omtrent som Bosch og Shimano sine motorer på 60-70Nm. Dette illustreres godt i en stor test gjennomført av EbikeMag hvor Bosch CX motoren var den beste motoren til å klatre med, klart bedre enn motorer med over 100Nm og 1000W. Det samme gjelder også batterikvalitet.
Hold deg til kjente produsenter, kjøp sykkel fra lokal butikk, gjerne med en av merkene anbefalt over. Da er du trygg på at du ikke blir lurt.
50 tusen og oppover
De beste syklene til anerkjente produsenter har alltid de beste motorene fra Bosch eller Shimano, eventuelt specialized eller TREK sine egne motorer, eventuelt Yamaha, BROSE eller DJI. Bafang, Ananda og lignende er ikke i nærheten av å måle seg med kvalitet fra kvalitetsmotorsystemer som nevnt ovenfor. Igjen er vår anbefaling dersom du ønsker kvalitet, å velge motorsystem fra enten Bosch eller Shimano.
Vurderer du en elsykkel i denne prisklassen og ikke kan så mye om sykkel bør du hvertfall dra innom et par ulike butikker for å få litt mer innsikt i hva som finnes, og hva som kan passe dine preferanser.
Testen

Testet klassisk pendlerrute på fra Ammerud til Grunerløkka og har nå blitt syklet 681km. Vi testet en herreramme i størrelse Large. Den har blitt syklet i vær og vind. Den har nesten syklet opp høyden på Mount Everest under perioden. Den har blitt brukt mest på asfalt, men også noe på grus. Testen har i all hovedsak blitt utført av Sebastian, men i samarbeid med Stig og Lars.
Testresultat Kalkhoff Endeavour 5B+ Advanced Limited - Best i test
Vi kan si det først som sist, dette er den beste elsykkelen for pendling vi har testet på flere år. Denne sykkelen leverer på alle områder av testspekteret og er en ordentlig arbeidshest som føles stabil, solid, trygg og faktisk lukusriøs. Nå har vi testet denne elsykkelen og ikke hatt den med i en test med mange sykler, så kanskje ingen overraskelse at denne var best i test.
Er du på jakt etter høy ytelse, god kvalitet, mye slitestyrke, den sterkeste og mest driftssikre motoren? Da har du endelig funnet sykkelen du skal ha. Denne modellen er en fantastisk blanding av kvalitetskomponenter som vil gi deg en behagelig og trygg sykkelopplevelse hver dag.
Komfort
Sykkelen har høy komfort med en svært god geometri på alle rammevarianter (vi har testet alle tre, men kun herrevarianten over lenger tid). Sammen med god geometri er setet laget av gele. Det tilpasser seg enhver rumpestump og gir deg den komforten du fortjener.
Kanskje det eneste minus med sykkelen er at den ikke kommer med dempepinne, noe som ville løftet komforten enda et hakk. Dog, gode paralellogram dempepinner er tilleggsutstyr som stort sett kan kjøpes for ca 1500,-. Som nevnt tidligere er komfort det letteste å gjøre noe med for å tilpasse dine behov, så et stort minus er ikke den manglende dempepinnen.
Vekting - 20%
Score 9/10
Spesifikasjoner
Kalkhoff Endeavour 5+ Advanced LTD er fornuftig og godt oppsatt. Hva menes med det? Her finner du balansen på spesifikasjoner som både gir deg mest utstyr for pengene hele veien, samtidig som det er påsett at det faktisk er veldig godt utstyr. Det er heller gått opp ett hakk enn ned dersom det er tvil.
Vår erfaring sier at du ikke trenger 12 gir noe som er vanlig på High End elsykler i dag. De to ekstra girene som på 12delt kasett har en svært lav utveksling gir deg bare to gir som du aldri bruker. Kanskje hvis du skal sykle med sykkelvogn opp en steinrøys i skogen på mose, kanskje, men til hverdags nei.
En ting som illustrerer Kalkhoff sin gjennomførte tanke bak denne sykkelen er en detalj som ladeporten. Den har en utrolig tilfredsstillende "plupp" lyd når man åpner og lukker den. Den sitter godt fast og ser bra ut. Slik er det med utstyret som er valgt på denne sykkelen.
Det er ikke hverken beltedrift eller Kiox 500 display på denne sykkelen, men i forhold til prisen og hva folk flest egentlig trenger så er 10 delt LinkGlide, 625Wh og Kiox 300 mer enn nok. Mange tror at beltedrift er vedlikeholdsfritt. Det er det ikke. Og Kiox 500 er etter vår mening svært overpriset. Ønsker du et mer fancy display? Bruk Bosch Flow appen, og skaff en solid mobilholder, så får du en mye bedre skjerm enn selv Kiox 500, men til en brøkdel av prisen. Samme sykkel med beltedrift og Kiox 500 display hadde vært unødvendig mye dyrere for to ting du ikke har behov for, med mindre du ønsker å vise at lommeboka di er tykk.
Det nærmeste å trekke ned er batteriet på 625Wh, men igjen her er det balansert. Folk flest kommer 50-100 km på et fulladet Bosch 625Wh batteri og vi har stort sett syklet 3,5-4 ganger tur retur testens pendlerrute før vi har ladet batteriet, noe som tilsvarer 64 km på turbo og 720 høydemeter. Vi argumenterer derfor slik at et 625Wh batteri er mer enn nok til selv en lengre tur i marka, som vil være behovet flest kanskje kan ha en gang i blant. Et større batteri vil gjøre sykkelen tyngre og, når du ikke har behov for den ekstra rekkevidden hele tiden, så er det ikke et poeng at batteriet er større.
Vekting - 30%
Score 10/10
Sykkelopplevelse
Etter en måneds sykling er det klart at dette er en svært god ramme, med gode hjul, en solid og stabil gaffel i akkompagnert med godt utstyr på resten av sykkelen. Etter snart 8000 høydemeter, varierende last, bruk og vær, og 68 mil på sykkelen er det enda ikke tegn til slitasje på de veldimensjonerte bremsene. Her kunne vi ha syklet med mye mer last og likevel fint klart flere hundre mil på et sett (så lenge du bremser riktig).
Når sykkelen passerer 25km/t faser den fantastiske Bosch CX motoren ut på en veldig behagelig måte. Rammen, hjulene og gaffelen gjør en formidabel jobb med å ta over kraftoverføringsjobben når motoren faser ut mellom 25 og 27km/t og gir en effektiv og god pendletur.
Her kommer pris inn i bildet i forhold til score på dette punktet. Det finnes ulike typer sykler på markedet. Fra fulldempede stisykler beregnet for å tåle hopp og dropp på mange meter, til lettvekts stive landeveissykler som er beregnet for en snittfart på 50km/t på flate landeveier. Dette er hverken det ene eller det andre. Selv om demperen gir mye komfort, og vi sier at rammen er stiv og effektiv, så er det ikke komfortabelt å sykle enduro med denne. Og du må ha lårmusklaturen til Robert Fõrstemann for å klare å sykle denne sykkelen opp i 50km/t på flata. Nedover går det fint, da slipper du bare bremsen. Sykkelens hjul ruller som russen 17. mai. Nei, dette er en elektrisk-hybridsykkel-med-høy-komfort-og-mye-kraft-for-å trekke-mye-last.
Vekting - 50%
Score 10/10

Testresultat
Komfort 20% - 9/10
Spesifikasjoner 30% - 10/10 Sykkelopplevelse 50% - 10/10
Total score - 9,8/10
Sykkelen er svært godt egnet til pendling for normale pendleforhold (1-3 mil) med varierende terreng og underlag. Sykkelen er trygg, stabil, og svært velutstyrt i forhold til prisen sett helhetlig. Totalt er dette noe av det beste vi har sett og prøvd på mange år. Og av vår kjennskap til andre sykler (vel å merke uten at vi har testet dem) er nok dette elsykkelen du får mest for pengene for.
Dette er en gjennomført kvalitetssykkel uten lureri, med solide kvalitetskomponenter fra kjente merkevarer (kjent for oss som kan sykkel). I forhold til pris er dette en svært solid elsykkel også med tanke på prisen. Derfor er det kanskje et av de tryggeste kjøpene vi har sett nå.
Noen flere tanker
Hvem passer Kalkhoff Endeavour til?
Det er tydelig at Kalkhoff har tenkt at Endeavour modellene skal være tilpasset vanlige syklister. De fleste ønsker seg gode, slitesterke og trygge elsykler uten alt for mye fancy greier, samtidig som det er kvalitetskomponenter fra anerkjente produsenter. Det får du på en Kalkhoff Endeavour.
Dette er en mer fancy utstyrt elsykkel sammenlignet med rimligere varianter i Endeavour serien. Blant annet på grunn av et display som har litt flere funksjoner som tilkobling av mobil og kartvisning. Det er også veldimensjonerte bremser for aktivt bruk og mye ekstra last. Det er med andre ord mulig å gå ned på utstyret og fortsatt få en god sykkel til ditt bruk.
Et rimligere alternativ for pendling, som fortsatt er veldig bra vil for eksempel være Kalkhoff Endeavor 1B som vi har testet her. En også god pendel elsykkel med litt mindre batteri, litt svakere, men fortsatt sterk motor, og litt enklere utstyr hele veien.
Elektrisk system fra Bosch
Denne modellen kommer med Bosch CX motor, som er den sterkeste motoren fra Bosch med 85Nm. Det er mer enn nok til å ta deg opp telthusbakken med to barn i vogn bak sykkelen. Bosch leverer etter vår mening det beste innen elsykkel teknologi. Dessverre er ikke verden perfekt, men det vet og forstår Bosch i motsetning til mange andre motorprodusenter.
Bosch leverer derfor alle sine produkter med 5 års garanti og et veldig bra reklamasjonssystem!
Bosch batteriet på 625Wh gir deg en realistisk rekkevidde under varierte norske forhold på mellom 5 og 10 mil. Dersom du er flink til å bruke sykkelen riktig kan du fint sykle lenger enn det også.
Bosch er eid 94% av Robert Bosch Stiftung, en veldedig stiftelse hvor overskuddet brukes til å fremme utdanning og medisinsk teknologi. At Bosch i stor grad er eid av en stiftelse gjør at også eierskapet og dermed også ledelsen tenker mer langsiktig enn bedrifter som skal ha størst mulig utbytte hvert kvartal. Skal du ha en elsykkel hvor fremtiden er tenkt på så velger du Bosch motorsystem.
Kvalitetskomponenter fra blant annet Shimano
Kalkhoff Endeavour 5+ Advanced LTD kommer med Shimano Deore Link Glide, en serie sykkelkomponenter som er utviklet spesielt med tanke på elsykkel. Link Glide har ca 300% forventet levetid sammenlignet med vanlige drivverk, og tåler påkjenningen fra den sterke motoren og hardere belastningen en elsykkel får. Det er også montert ekstra tykke bremseskiver, og dobbelstemplede bremser foran og bak. Dette øker trygghet og kontroll i selv de mest utfordrende utforkjøringer, også når du har to barn i vogn på slep.
Plus ramme for ekstra lastekapasitet
Denne modellen heter 5+, for plus tegnet står for at den er godkjent for en total lastekapasitet på 170Kg mot 120-130Kg som er normalt for elsykler. Det gjør at du kan være trygg på at selv om du skulle laste sykkelen med både sidevesker, barn, handleposer og et par kilo med mamma eller pappakropp, så tar denne sykkelen deg trygt fra A-B og vel så det.
Spesifikasjoner
Motor: Bosch CX Smart System 85Nm
Batteri: Bosch Powertube 625Wh
Display: Bosch Kiox 300
Kontroller: Bosch Led Remote
Gir: Shimano Deore Link Glide 10s
Utveksling: 38t - 11-43t
Bremser: Tektro dobbelstemplet foran og bak
Bremseskiver: Tektro 2,3mm ekstra tykke bremseskiver
Lastekapasitet: Totalt sykkel + rytter + last = 170kg
Bruk: asfalt og grus ca 80/20
Pris når innlegget skrives - 39 999,- hos Oslo Sykkelverksted AS, med en sterk kjøpsanbefaling!

Comments