Search
  • lars2016

Hvordan bruke sykkelen riktig?

Har du noen gang stilt deg spørsmålet: Hvordan bruke sykkelen riktig?


Riktig bruk av sykkelen vil redusere slitasje, gi en mer behagelig sykkeltur og mer sykkelglede! De fleste lærer å sykle i tidlig alder og det sies at man aldri glemmer hvordan. Men lærte du å sykle riktig? Finnes det i det hele tatt en riktig måte å sykle på? Det gjør det! ​ Akkurat som med en bil, er det mulig å sykle både økonomisk og uøkonomisk. Ungdommer liker ofte å sladde med sykkelen. Det liker ikke hverken dekk eller hjul, men moro er det! Alle liker å skrense litt i blant, så om du ikke vil stoppe med dét så kan du i hvert fall lære deg å sykle økonomisk på andre måter. Her er noen tips ​


1. Riktig gir

En riktig kadens eller tråkk frekvens, er noe subjektiv, men skal stort sett ligge mellom 60 og 80 rotasjoner per minutt. For de som sykler på elsykkel er dette spesielt verdt å merke seg, da dette også er da motorene fungerer best. ​

2. Gire riktig

Ingen gir er beregnet for å sykle med maksimalt med kraft på pedalene og skifte gir samtidig. Trår man for hardt idet man girer kan man risikere å ryke både gir og drivverk. Slipp opp kraften på pedalene rett før du girer, og begynn å trå når du merker kjedet har lagt seg riktig. Dersom du har lukkede gir i navet fra Shimano, skal du stoppe helt med å trå i det du girer. Noen girtyper som trinnløse navgir fra NuVinci, må ha et lett tråkk for å skifte gir. ​ Velg til et lettere gir før du har behov for det! Skal du stoppe opp i et kryss eller nærmer du deg en bakke bør du gire ned i forkant. Slik hindrer du unødvendig slitasje på drivverket og du sparer batteri på elsykkelen din.


3. Bruk alle girene

Dersom du har ti gir på sykkelen din og kun bruker ett av dem, risikerer du at drivverket blir slitt ut ti ganger så fort som om du varierer mer. Dette er et problem som spesielt gjelder for elsyklister. De sterke motorene gjør det lett å starte og sykle, uavhengig av gir. Vi har sett tannhjul og drev som er utslitt etter 60 mil og vi har sett folk som har syklet 800 mil på det samme drivverket. Bruker du alle girene fordeles slitasjen mye bedre på tannhjulene. Med et lettere gir får du mer kraftutbytte i akselerasjonen og slitasjen blir langt mindre. Du kan starte en bil i andre og kanskje til og med tredje gir, men bilen liker det veldig dårlig. ​

4. Bremse riktig

Lange svake oppbremsinger medfører høy slitasje på bremsene. Bremsebelegg blir varmt og slites fortere. Skiver kan bli overopphetet og begynne å pipe. Bremseoljen i skivebremser og fettet i navbremser kan begynne å koke og man mister bremsekraft. Gjennomfør heller flere litt harde oppbremsinger enn en lang slik at bremsen kan kjøle seg ned, og fungere så effektivt som mulig. ​

5. Bruk forbremsen også!

Det meste av bremsekraften sitter i forbremsen. Lærer du deg å bruke begge bremsene vil klossene slites mindre og du får en tryggere sykkeltur. Skift vekten litt bakover, så holder du bakhjulet nede og unngår å gå over styret.


"Hvorfor sitte inne, når alt håp er ute"

Nå gjenstår det bare å komme seg ut på sykkelen og prøve å sykle litt mer økonomisk. Kanskje kan du ta med deg noen gode tips til sykkelturen din, slik at både sykkelopplevelsen blir bedre og sykkelen holder lenger.

Oslo Sykkel er en nettside hvor du kan finne gode tips relatert til sykkel. Siden er utviklet av engasjerte ansatte ved Oslo Sykkelverksted og har som mål å dele litt kunnskap og erfaring som kan gi deg en bedre sykkelopplevelse. Har du spørsmål er det bare å ta kontakt! Gå til Oslo Sykkelverksted sin hjemmeside her

44 views0 comments

Recent Posts

See All

Hvordan åpne en ødelagt sykkellås?

Har du kommet deg inn på denne posten fra Google, står du mest sannsynlig ved en sykkellås som har gått i stå. Den er lei! Du har kanskje også litt dårlig tid. Det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg me