Å skifte gir på en sykkel er en av de viktigste ferdighetene å ha, spesielt hvis du planlegger å bruke sykkelen din på terreng med mange stigninger eller hvis du vil ha bedre kontroll over farten din nedoverbakke.
Det er det mye av i Norge, så derfor kan
det være greit å lære seg dette godt, en gang for alle. Det finnes faktisk en riktig måte å bruke giret på, og siden det finnes en riktig måte finnes det mange feil måter å bruke det på. Feil bruk av giret kan slite mer på kjede og tannhjul og i verstefall faktisk havarere sykkelen. Det kan bli dyrt. Derfor kommer det her en trinnvis forklaring på hvordan man skal skifte gir. Det finnes to hovedtyper girsystemer på sykler: utvendige gir og innvendige girsystemer. Først det vanligste, utvendige gir:
Finn girspakene dine. Disse befinner seg vanligvis ved håndtakene dine, og de kan være på toppen av styrtuppen, på undersiden av styrtuppen eller på styreende.
Velg riktig gir. Det er ofte to girspaker, en for å skifte mellom tannhjulene foran(hvis du har flere tannhjul fortan) og en for å skifte mellom tannhjulene bak. For å gå oppover bakker, skal du bruke de lavere gir, mens du skal bruke de høyere gir når du sykler på flat mark eller nedoverbakke. En god kadens (rotasjonshastighet på tråkket), ligger på mellom 60 og 80 tråkk i minuttet. Altså litt raskere enn en full runde på pedalen i sekundet.
Skift gir. For å skifte gir, trykker du på girspaken og gir den et lite klikk i den retningen du vil skifte. Det er viktig å huske å holde et lettere trykk på pedalene mens du skifter gir, slik at kjedet ikke hopper av tannhjulene. Tråkker man for full kraft mens man skifter gir, blir det vanskeligere for giret å flytte kjedet sømløst fra et tannhjul til et annet. Kjedet kan hoppe av og det kan også ødelegge giret. Dette er spesielt viktig å tenke på når man sykler en elsykkel, fordi elmotorene er sterke og kan bidra til at presset på kjedet under giring blir for hardt.
Juster gir. Hvis du finner at du ikke får skiftet gir, eller at kjedet hopper av tannhjulene når du prøver å skifte gir, kan det være at girsystemet ditt trenger justering. Dette kan gjøres ved å stramme eller løsne på justeringsskruene på derailleuren. Hvis du har mer enn to tommeltotter anbefaler vi at du tar kontakt med en god sykkelforretning for å få justert dette. Sykler du flere ganger i uken kan det også være at tannhjulene er slitt og trengs å byttes. Har du kun to tommeltotter kan du lese denne artikkelen her om hvordan justere girene.
Innvendige gir er mer vanlig på bysykler og klassiske damesykler. Det har også gjort et tilbaketog med framtoget av beltedrift. Så hvordan skifter man gir på en slik sykkel?
På vanlige innvendige gir fra Shimano er det ofte ikke en girspak, men en gripshift som roterer rundt hele styret. Da skal man stoppe helt å trå for å skifte gir, slik at det ikke er noe press på kjedet mens man skifter. Da får giret gjort jobben sin slik som det skal. Dersom man sykler mens man skifter gir på en slik gir, risikerer man at giret ikke vil skifte i det hele tatt før man faktisk stopper å trå og letter presset på pedalene. Man skal kunne skifte med lett tråkk, men optimalt bør man stoppe akkurat når man skifter gir.
På dyrere varianter av Shimano sine navgir (Alfine 8 og 11) er det ofte en gir sjalte (med spak). I prinsippet gjelder det samme for disse, men de er mer tilgivende dersom man har press på pedalen.
NuVinci sine trinnløse gir på en annen side er motsatt. De bør ha press på giret for å rotere gripshift sjaltene.
Det er viktig å huske å alltid se på veien mens du sykler, selv når du skifter gir. Dette vil hjelpe deg å unngå ulykker. Med litt øvelse vil du kunne skifte gir på sykkelen din med enkelhet og sikkerhet.
ความคิดเห็น